Spis treści
Stało się! Znalazłeś ogłoszenie, obejrzałeś samochód i finalnie go kupiłeś. W trakcie transakcji sprzedawca zapewniał, że wszystko działa prawidłowo i nie jest potrzebny żaden wkład finansowy…jednak już po krótszym czasie użytkowania auta, pojazd zaczął się psuć. Jeżeli przytrafiła Ci się taka historia, to być może wystąpiła tutaj wada ukryta samochodu. Czym dokładnie jest i co robić, kiedy kupiłeś auto z ukrytą wadą, dowiesz się z tego artykułu.
Zacznijmy od tego, że w polskim prawie nie występuje dokładna definicja wady ukrytej samochodu. Jest nią każda niedoskonałość, o której kupujący nie wiedział w momencie podpisywania umowy. W prostych słowach to po prostu uszkodzenia, o których kupujący nie wiedział i najprawdopodobniej, gdyby wiedział, nie kupiłby samochodu (ewentualnie zażądałby obniżenia ceny).
Oznacza to, że wada ukryta musiała istnieć już w trakcie sprzedaży auta, ale z pewnych powodów nie mogła zostać zauważona przez kupującego (zakładając nawet najdokładniejszą weryfikację pojazdu przed zakupem). O wadzie ukrytej auta mówimy więc zazwyczaj w przypadku, kiedy sprzedający zataił informację o stanie faktycznym samochodu (zwłaszcza o historii wypadkowej pojazdu i jego uszkodzeniach, a także w zakresie przebiegu auta).
Zakup samochodu jest często sporym wydatkiem finansowym i dlatego warto się do niego odpowiednio przygotować. Przede wszystkim przed zakupem dobrze jest zabezpieczyć treść ogłoszenia (wystarczy zrzut ekranu), by nie dopuścić do sytuacji jej zmiany już po transakcji. W trakcie oględzin auta nie jest wskazany pośpiech. Warto udać się na stację diagnostyczną oraz skonsultować pomysł zakupu pojazdu z zaprzyjaźnionym mechanikiem. Brzmi rozsądnie? No właśnie, teraz będziesz miał nauczkę na przyszłość, co jednak zrobić, kiedy już kupiłeś samochód i okazał się on niezdatny do jazdy?
Przede wszystkim należy rozróżnić, co faktycznie jest wadą ukrytą. Nie każde uszkodzenie auta będzie od razu nosiło znamiona ukrytej wady. Trzeba pamiętać, że samochód jest mocno eksploatacyjną rzeczą, w której konieczne są regularne poprawki. Dlatego, jeżeli od zakupu minęło już trochę czasu, a w aucie popsuł się element, który należy regularnie wymieniać, to najprawdopodobniej nie będziemy tutaj mieli do czynienia z wadą ukrytą.
Podobnie będzie w sytuacji, jeżeli sprzedawca nie zataił w sposób rażący informacji o uszkodzeniu. Być może udostępnił Ci pojazd przed zakupem w celu udania się na stację diagnostyczną, a Ty z powodu ograniczenia czasowego nie skorzystałeś z tej opcji. W takim przypadku znacznie trudniej będzie Ci udowodnić, że sprzedający umyślnie i z premedytacją zataił informację o stanie faktycznym pojazdu.
O wadzie ukrytej mówimy wtedy, kiedy kupujący nie mógł (nawet przy zachowaniu najwyższej staranności) dowiedzieć się o istnieniu nieprawidłowości w danej rzeczy. Jeżeli jesteś pewny, że doszło do ukrycia wady, możesz skorzystać z prawa do reklamacji określonym w przepisach Kodeksu Cywilnego dot. wad ukrytych. Jednak istnieje tutaj kilka możliwych opcji.
Bardzo często występująca sytuacja. Ma miejsce wtedy, kiedy Ty nie jesteś przedsiębiorcą, a kupiłeś auto w komisie, salonie, lub od handlarza samochodów prowadzącego działalność gospodarczą.
To również dość popularna sytuacja. Wiele osób prywatnych sprzedaje samochody, które użytkowały, bo po prostu chcą kupić nowszy model, lub stwierdzają, że auto to za duży wydatek. Polskie prawo dopuszcza możliwość sprzedaży rzeczy przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, dlatego transakcje między osobami prywatnymi są dość popularne.
Niestety, trzeba tutaj wspomnieć o nieuczciwych praktykach komisów samochodowych, które oferują sprzedaż aut sprowadzonych z zagranicy. Zdarza się, że taki przedsiębiorca jest wpisany na umowie jako pośrednik transakcji pomiędzy fizycznym właścicielem pojazdu, a kupującym. Taka sytuacja może znacznie utrudnić proces reklamacyjny i dochodzenie roszczeń.
Najrzadziej, ale jednak wciąż spotykaną opcją jest zakup auta od przedsiębiorcy przez innego przedsiębiorcę. W tym przypadku możliwości są dość mocno ograniczone i może się okazać, że niezbędna będzie konsultacja z prawnikiem.
Niezależnie jednak w jakiej kombinacji (sprzedający — kupujący) zakupiłeś samochód, w każdym z trzech przypadków możesz skorzystać z wniesienia reklamacji z tytułu rękojmi.
Od razu należy rozwiać pewne wątpliwości — niektórzy nieuczciwi sprzedawcy mogą starać się przekonywać, że możliwość złożenia reklamacji z tytułu rękojmi dotyczy tylko nowych samochodów z salonu i że nie odpowiadają za wady ukryte w samochodzie używanym. To oczywiście nie jest prawda. Pamiętaj, że już raz zostałeś oszukany, więc wszystkie ewentualne tłumaczenia sprzedawcy warto skonsultować z prawnikiem.
Jeśli kupujesz samochód używany, oznacza to, że był on wcześniej własnością kogoś innego, ale absolutnie nie wyklucza to możliwości reklamowania pojazdu. Sprzedawca natomiast ma obowiązek ujawnić wszystkie wady samochodu, nawet jeśli nie wpływają one na jego eksploatację lub bezpieczeństwo.
Składając reklamację z tytułu rękojmi, możesz żądać: obniżenia ceny auta, odstąpienia od umowy i zwrotu całkowitej kwoty, lub zwrotu kosztów naprawienia pojazdu w zakresie ukrytych wad samochodu. Reklamację musisz zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od odkrycia wady. Najlepiej zrobić to w formie pisemnej, z potwierdzeniem przekazania reklamacji drugiej stronie konfliktu. Sprzedawca po otrzymaniu pisma będzie miał 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji i poinformowaniu Cię o jego decyzji.
Pamiętaj, że udowodnienie istnienia wady ukrytej będzie leżało po Twojej stronie.
W większości przypadków konieczna jest więc konsultacja z rzeczoznawcą. Warto również skorzystać z pomocy kancelarii prawnej, ponieważ za ekspertyzę będziesz musiał zapłacić i dopiero w przypadku wygranej sprawy możesz ubiegać się o zwrot kosztów.
Jeżeli zostałeś oszukany przez nieuczciwego sprzedawcę, zapraszamy do kontaktu. Nasza kancelaria prowadzi sprawy z zakresu prawa cywilnego i dochodzenia roszczeń. Wspólnie na pewno znajdziemy rozwiązanie Twojego problemu!
Powiązane artykuły:
Adres:
ul. Kalinowa 43/1, 80-177 Gdańsk
tel. 506 134 503 |
tel. 510 404 334 |
HABER & HABER Kancelaria Adwokacka Adwokat Ewelina Baranowska-Haber
NIP: 5832994700
HABER & HABER Kancelaria Adwokacka Adwokat Błażej Haber
NIP: 5862079717
Numer rachunku bankowego: 69 1910 1048 2210 0272 7505 0001
W sprawach nagłych dostępni jesteśmy całą dobę.
W zakresie porad i pomocy prawnej jesteśmy również dyspozycyjni online za pośrednictwem internetu (w tym Skype) oraz telefonu.